Direktlänk till inlägg 10 november 2020

Några som kan verifiera sin fattigdom när dom gått i pension. Det blev inte som vi trodde!

Av Hans Sandin - 10 november 2020 11:30

 

Birgitta Ohlsson, 72, Jönköping
-Jag har den lägsta pensionen, jag får ut 8 400 kr efter skatt. Ändå har jag jobbat på bank, fast deltid. Jag jobbade 80 procent och det har jag varit medveten om, att jag inte haft full tjänst. Men ändå, att det skulle bli så låg pension! Jag tycker det är så fel att när de höjer gör de det procentuellt. Det gör ju att de som redan har låg pension får så lite. Jag tror jag fick 79 kr mer vid senaste höjningen. 79 kr! Det kan ju lika gärna kvitta. Min bästa väninna bor i Köpenhamn och har jobbat på fritidshem. Hon har mycket bättre pension än jag.


Barbro Skillemar, 82, Jönköping
-Nej, jag är inte nöjd med min pension! Jag har jobbat som lärare på högstadiet, i engelska och tyska. Jag har inte alltid haft full tjänst, men jag har ändå jobbat i fyrtio år och nu ligger jag på fattigdomsgränsen. Jag är besviken, det kan jag säga. Jag hade tänkt mig att jag skulle leva ganska gott som pensionär, men så har det inte blivit.


Denny Månsson, 73, Söderhamn
-Min fru som jobbade till 67 som lärare i matte och svenska på gymnasiet, har en otroligt låg pension. Hon får nästan ingen tjänstepension alls efter alla dessa år, kommunen har inte betalat för det. Hade jag inte haft min tjänstepension hade det varit illa, det är den som gör att vi klarar oss hyfsat bra.
Källa: Senioren


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hans Sandin - 24 november 2020 10:17


    Man kan inte med ord beskriva vad man känner för Regeringen, Alliansen och dom organisationer som ska företräda Pensionärerna och kommande Pensionärer. Dom har misslyckats totalt. Direkta lögner som aldrig verkar ta slut och efter den utlovad...

Av Hans Sandin - 23 november 2020 16:22


    Bo Könberg, ordförande i den arbetsgrupp som på 1990-talet såg till att vi begåvades med ett nytt pensionssystem, anser att nyordningen stått sig bra. Bo Könberg lovar en pension motsvarande 70 procent av årsinkomsten för dem som pensionerar ...

Av Hans Sandin - 22 november 2020 10:05


    Socialdemokraterna fick i valet 2018 28,26% varav 3,5% var islamistiska röster. Utan dessa röster hade man fått endast 24,76%. Stefan Löfven: Mitt parti stänger inga gränser utan fri invandring är vad som gäller och det har han även propage...

Av Hans Sandin - 21 november 2020 09:32


    De drygt 2 miljoner röstberättigade svenskar över 65 år förenas i ilskan och vanmakten över orättvisor, övergrepp och diskriminering som äldre utsätts för varje dag, varje timme. Överfall, rån, stölder, bristen på skydd och trygghet. An...

Av Hans Sandin - 21 november 2020 08:02


  Det här fattar inte pajasen Stefan Löfven och smittspridningen ökar med raketfart i landet! Bilden inifrån pågatåget visar hur folk står upp i gångarna och trängs med varandra. Tågvärden Johanna Persson, 31, vädjar nu till resenärerna att de t...

Ovido - Quiz & Flashcards